Kvinnoliv logo

/ Knep för att minska mensvärken

Jag kan inte minnas om jag hade mensvärk de första gångerna jag hade mens när jag var ung. Men jag har starka minnen av hur jag låg sömnlös på nätterna av mensvärk redan i högstadiet. Jag fick veta då att min mamma också har haft mycket mensvärk och att så kommer det förmodligen bli för mig med. Jag var inte speciellt bekymrad över det då och jag var helt fine med att ta mycket värktabletter. Jag visste att man kan kombinera alvedon och ipren och att man gärna ska ta värktabletterna innan det börjar göra ont för bästa effekt.

Jag kommer dock ihåg att jag tyckte det var lite konstigt, denna normalisering av min menssmärta. För jag tänkte att om jag hade levt för 20 000 år sedan hade jag lidit enormt VARJE GÅNG jag skulle ha mens? Dessutom var det rätt många i min omgivning som hade mycket mensvärk. Jag tänkte, är det verkligen rimligt ur ett evolutionärt perspektiv att kvinnor har sådan mensvärk att det iprincip är helt omöjligt att stå upp? (och dessutom ha sådan PMS att de vill dö varje gång de ska ha mens?).

Det var först i vuxen ålder då jag kom i kontakt med fertilitetsförståelse och hela världen ”holistisk kvinnohälsa” som jag förstod vad mensvärk är och mina funderingar blev bekräftade. 

Mensvärk är inte alls något som man bara får stå ut med som kvinna och jag tycker att det faktiskt är rimligt. Klart vår kropp inte MÅSTE göra ont varje gång livmodern ska stöta ut det uppbyggda endometriet. Idag har vi normaliserat kvinnligt lidande som mensvärk och svår PMS (och extremt smärtsamma förlossningar med komplikationer). Det är viktigt att förstå att mensvärk och PMS är vanligt idag men för den sakens skull är det inte normalt. Det är viktigt att förstå det.

Fertilitetsförståelse är verkligen ett smart verktyg att på riktigt titta på din kropp och läsa av din hälsa. På gott och ont. Jag har definitivt gått den vägen då jag blev helt besatt av min hälsa, jag helt slutade med kaffe, alkohol, socker, blev livrädd för spenat och blabla. Jag har testat många saker under denna resa för att se om jag kan bli av med min mensvärk och jag har aldrig lyckats bli av med den helt. Men jag har definitivt lyckats minska den rätt rejält. Det är väldigt tydligt för mig de menscykler jag gör dessa saker och när jag inte gör det. 

Men, har du jobbig mensvärk så tycker jag att du ska ta värktablett och att lindra den. Det är inte fult eller dåligt.

Shall we.. gå in på mina tips/knep för att minska mensvärk…?

Smärta är ofta kroppens sätt att kommunicera att något inte står rätt till. Du får ont när du har skadat dig

Vad är mensblodet egentligen?

När du har mens så släpper livmodern ifrån sig det uppbyggda endometriet, och vad betyder detta? Jo, under din menscykel bygger livmodern upp en tjock slemhinna som sitter inuti på livmoderns väggar. Jag gillar att se detta endometrium som den eventuella plantjord som din kropp förbereder ifall att det kommer komma ett frö, a.k.a. ett befruktat ägg, som ska kunna gro och växa. Så det är detta endometrium som vi blöder ut och också är förklaringen till varför ditt mensblod inte bara är rent färskt blod, utan det är slemmigt och lite klumpigt. Livmodern har glatt muskulatur vilket betyder muskelmassa som du själv inte kan styra medvetet, precis som typ hjärtat. När denna utstötning sker kommer mensen rinna igenom din cervix, alltså livmodertappen och vidare ner genom slidkanalen.

Vad beror mensvärk på?

Livmodern drar ihop sig med hjälp av ett hormonliknande ämne som kallas för prostaglandiner. Det finns olika sorters prostaglandiner som har lite olika syften, antingen driver de på eller lugnar en inflammation. Båda dessa utgångar har sina syften i olika situationer. Just vid mens hjälper dessa prostaglandiner att bryta ner endometriet. De som har mycket mensvärk har ofta förhöjda nivåer av just de prostaglandiner som driver på inflammation. Vilket leder till starkare och längre sammandragningar och mer smärta. Dessa starka sammandragningar, alltså kramperna leder till att livmodern får mindre syre vilket i sig kan leda till mer kramp. Många kan säkert relatera till ”mensmage”, alltså att de blir lösa i magen när de har mens. Detta är ett tecken är höga nivåer av dessa prostaglandiner.

Så om vi tittar på hela din livsstil kan man säga kort att det som ökar de prostaglandinerna som driver inflammation är saker som driver inflammation i din kropp. Ni vet det vanliga, socker, stress, äta saker som din mage inte mår bra av, sömnbrist och negativa tankar (japp detta ökar inflammationen i din kropp). Prostaglandiner bildas av fleromättade fetter och omega 6.

Fun fact: När vi ska föda barn producerar kroppen även prostaglandiner för att inducera förlossningen. Många känner till olika trick för att själv sätta igång förlossningen vilket väldigt ofta brukar komma i någon form av att få i sig omega 6, som tex jättenattljusolja eller risinolja. Läs blogginlägget ”förlossningsdrinken” av Lovisa om du vill veta mer. Så faktum är att om en drink med mycket omega 6 kan hjälpa till att sätta i gång en förlossning kan en livsstil med mycket omega 6 orsaka mer menssmärta.
Men, detta blogginlägg ska inte handla så mycket om livsstil. Jag tror de flesta vet att det är dåligt att äta massa bullar och sova dåligt. Jag vill dela med mig här om lite mer enklare saker. Saker som du kan lägga till, inte ta bort ur din livstil. Saker som du kan testa utan att det krävs en enorm ansträngning från dig. Så kallade KNEP som du kan ta till dig!

  • Mitt första tips är ett te, eller bryggd. Det är inte direkt något som jag dricker och avnjuter i en fin kopp. Utan jag gör brygden och dricker ca tre stora glas av det per dag som en medicin typ. Det är nämligen inte jättegott, inte jätteäckligt heller för den delen. Denna bryggt innehåller torkade hallonblad, ingefära, gurkmeja och svartpeppar. Hallonblad hjälper musklerna i livmodern och cervix att slappna av och bli mjukare, bland annat tack vare att de innehåller hormoner oxytocin. Dessutom innehåller det mineraler och vitaminer som är bra för kroppen. Ingefära och gurkmeja hämmar prostaglandinerna i kroppen, vilket vi nu förstår är bra om man vill minska sin mensvärk. Svartpepparn är för att göra kurkuminen i gurkmejan mer biotillgänglig, alltså svartpepparn innehåller ett ämne, piperin som hjälper kroppen att absorbera kurkuminen. Hur som helst, receptet lyder:

      • En rätt så stor nypa torkade hallonblad

      • 1–2 msk riven färsk ingefära

      • 1–2 msk riven färsk gurkmeja eller 1 msk torkad gurkmeja.

      • Lite svartpeppar.

    Allt detta kokar du upp med kanske två liter vatten, jag följer aldrig ett recept utan gör detta på känsla. Brygden ska smaka ganska starkt av allt. Denna dryck ska du dricka från och med ca fem dagar innan din mens startar, ca tre glas/koppar per dag.

      • Sluta eller dra ner på koffein. Varför det funkar att sluta med kaffe beror på flera olika saker.

          1. Koffein räknas som en centralstimulerande substans och något som din lever kommer att prioritera att rensa ut ur din kropp före ditt östrogen. Levern använder dessutom samma enzym för att bryta ner koffein som den använder för att bryta ner östrogen.

          1. Koffein stimulerar dina binjurar att producera hormonerna adrenalin och kortisol. Om vi ska förenkla det hela kan man säga att kroppen använder samma byggstenar till dessa hormoner som till ditt fina könshormon progesteron. Vi vill ha höga nivåer av progesteron innan mens, progesteron hämmar inflammation och de prostaglandinerna som driver inflammation.

          1. En effekt av höga kortisol och adrenalinnivåer i kroppen är ett mer obalanserat blodsocker, vilket också i sig är dåligt för balansen mellan dina könshormoner. Balans mellan dina könshormoner är bra för att undvika mensvärk.

        Även om det absolut bästa är att bara helt sluta med koffein så finns det såklart olika sätt att konsumera koffeinet som är bättre eller sämre. Om du vill fortsätta med kaffe, dra ner på det. Hur många av dina koppar per dag är på rutin och vilka njuter du av på riktigt? Detta har resulterat i att jag är mycket mer kräsen med mitt kaffe, ska jag dricka vill jag ha en god kopp, är väldigt svag för cappucino. Dessutom tror jag att om det finns en psykologisk tillfredställelse med en riktigt god kopp kaffe så kan det inte enbart vara DÅLIGT för kroppen. Drick inte heller kaffe på tom mage, drick efter frukost eller lunch. Detta för att undvika chocken för magen när den endast får en hög dos koffein att ta itu med, plus lågt blodsocker. Dricker du efter maten har du fyllt på med energi och näring, du har ett jämnare blodsocker och koffeinet blir utblandat med det du ätit och druckit innan så det inte blir samma chock. Och ja, att regelbundet dricka energidrycker med skyhöga koffeinnivåer och andra diverse ämnen som förhöjer effekten av koffeinet, är inte bra.

        Andra ämnen som påverkar din menscykel dåligt är alkohol, snus och rökning.

          • Slappna av i bäckenbotten så att din livmoder kan få bra blodflöde. Denna är något som min pojkvän har hjälp mig mycket med. Han är utbildad massör och väldigt bra på anatomi. I början av vårt förhållande sov jag hos honom en gång, hade glömt värktabletter och fick mens med mensvärk. Älsklingen masserade då nedre delen av ryggen, rumpan och i ljumskarna. Och detta hjälpte verkligen. Jag fick upp ögonen då för att lära mig att verkligen slappna av i bäckenbotten. Min naturliga kroppshållning efter alla dessa år när jag börjar få mensvärk är att krypa ihop och att spänna mig. Vilket inte hjälper blodflödet till livmodermuskulaturen vilket i sin tur ger syrebrist och kramper. När min pojkvän inte varit i närheten har jag fokuserat på att röra på höfterna sakta och försiktigt, andas djupt och fokuserat på att slappna av och släppa ”lyftet”. Ett bra knep att slappna av i bäckenbotten är att sjunga och göra olika röstuppvärmningar, då mycket i sång handlar om att andas rätt och det påverkar bäckenbotten enormt mycket. Dessutom är det skönt att sjunga.

          Hoppas dessa tre knep kan hjälpa dig, jag är så nyfiken på att veta om fler tycker att detta fungerar för dom eller inte. Jag känner mig mycket ödmjuk inför att många har enormt jobbig mensvärk eftersom jag själv har det. Jag har som sagt aldrig lyckats bli av med mensvärken helt och haft en helt smärtfri mens, typ någonsin men jag kan verkligen märka stor skillnad beroende på hur jag har levt. Det är skillnad på att behöva ta både alvedon och ipren och ändå ha ganska ont och att ha ont men den smärtan stillas av en enda ipren under en menstruation. Någon gång kanske jag kommer att uppleva en smärtfri mens, vi får se. Men jag har bestämt mig för att jag verkligen inte slå på mig själv när jag har mensvärk, ja livsstilen påverkar menscykeln och jag kan påverka min livsstil. Men inte helt och hållet, det är faktiskt inte så lätt att leva i detta samhälle helt felfritt. 

          Hoppas detta blogginlägg med knepen har varit till hjälp för dig.

          Kram Märta

          Bild på vita trosor med blod

          3 svar

          1. Tänk om jag haft den här kunskapen!
            Så himla ont jag haft genom åren – som tonåring hände det att jag fick ligga inne på sjukhus pga av mensvärken. Efter några dagar fick jag då veta att det inte var något fel på mig, trots att jag hade så ont 🙁

            Jag hade testat det här om jag varit i fertil ålder!

          Lämna ett svar

          Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *